Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Zo beïnvloedt de crisis de rekruteringsstrategie van bedrijven

In tijden van crisis werven bedrijven niet noodzakelijk minder werkkrachten aan, maar ze selecteren hun mensen op een andere manier dan voordien. Ook nu de coronacrisis zich al enkele maanden verderzet, passen veel bedrijven hun rekruteringsstrategie aan. We zetten de belangrijkste trends op een rij.

Bright Plus

1 min. leestijd

1. Shift in gevraagde profielen

Op dit moment bevinden we ons in een salesmarkt en merken we een shift in profielen die bedrijven zoeken. Niet onlogisch dus dat er een sterke vraag is naar commerciële en logistieke profielen om het proces van aankoop en toevoer stevig in handen te kunnen houden.

2. Type contract

Terwijl we voor de coronacrisis een stijging zagen in het aantal vaste contracten, stellen we vast dat in de regio Antwerpen-Mechelen meer en meer bedrijven kiezen voor tijdelijke overeenkomsten om zo een zekere flexibiliteit te behouden naar de toekomst toe. In Oost- en West-Vlaanderen gebeurt dan weer het omgekeerde. Daar zien we een shift naar werving en selectie, waarbij er vaste contracten worden aangeboden.

3. Geen ‘war for talent’ meer

Ook de rol van rekruteringspartners is in enkele maanden tijd aanzienlijk veranderd. Vroeger werden rekruteringsbedrijven voornamelijk ingeschakeld om actief naar talent te zoeken, terwijl de markt vandaag juist een enorme toestroom aan werkzoekenden kent. Bedrijven rekenen nu vooral op samenwerkingsformules zoals Rent a Recruiter om uit het grote aanbod de beste kandidaten te filteren.  

Hulp nodig met rekruteren?

Bright Plus is jouw partner in elke stap van het rekruteringsproces. We helpen je graag met het screenen van talent en het doorhakken van de allerlaatste knopen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek met onze experten!