event
Leidinggeven vanop afstand: hoe doe je dat in coronatijden?
En dan moet je je team plots – althans fysiek – loslaten… De coronacrisis slaat bikkelhard toe, niet alleen op menselijk, maar ook op economisch vlak. Voor bedrijfsleiders creëert dat een extra uitdaging, want hoe loods je je medewerkers door deze helse tijden als iedereen thuiswerkt?
Linda Cappelle, Algemeen Directeur van Bright Plus, deelt enkele tips om leiding te geven vanop afstand.
Blijf communiceren
Het is belangrijk om te blijven communiceren en zo de connectie te bewaren met ál je medewerkers. In normale omstandigheden brengen onze kantoorverantwoordelijken hun team op de hoogte van nieuwtjes. Maar nu staan we met het volledige bedrijf rechtstreeks in contact tijdens wekelijkse nationale conference calls. Om zeker te zijn dat iedereen de boodschap begrijpt en om ruimte te geven voor vragen, organiseren we na elke call een persoonlijk check-up-moment. Daarnaast stimuleren we alle teams om aan het begin én op het einde van de dag even met elkaar te overleggen. Wat staat er die dag op de planning? Voelt iedereen zich nog oké?
Blijf bouwen aan het teamgevoel
Tegelijk vinden we het belangrijk om informelere momenten te voorzien. Ook op afstand willen medewerkers een ‘koffiemachinepraatje’. Het kan fijn zijn om met het team een videocall te organiseren om even te horen waar iedereen mee bezig is. Wat zijn hun weekendplannen, wie heeft er leuke sporttips of lekkere recepten…
Stel samen prioriteiten
De kans is groot dat enkele projecten stil komen te liggen omdat je als team fysiek moet samenkomen om eraan te werken. Als manager is het dan belangrijk om kort te bespreken waar je medewerkers tegenaan lopen en om samen prioriteiten te stellen. Met een beetje creativiteit en flexibiliteit kun je veel taken tóch nog laten doorgaan. Het vergt alleen iets meer planning en overleg.
Kaats de bal terug
De communicatie tussen het management en de medewerkers mag niet eenzijdig zijn. We blijven iedereen bij Bright Plus stimuleren om zelf entrepreneurship en engagement te tonen. Ook nu staan we open voor ideeën en vinden we de mening van onze werknemers belangrijk. Zo gaven we hun een aantal tips en ideeën om vrijwilligerswerk te doen en merken we dat ze nu zelf initiatief nemen. Verschillende medewerkers doen nu boodschappen voor hun buren, zijn vrijwilliger in een woonzorgcentrum of naaien mondmaskers. De collega’s moedigen elkaar online aan om hun steentje bij te dragen.
Schep duidelijke verwachtingen
We communiceren niet alleen eerlijk en open, maar scheppen ook heldere verwachtingen. Veel medewerkers combineren het thuiswerken met de zorg voor hun kinderen. Het is logisch dat ze daardoor niet altijd bereikbaar zijn, en dat is zeker oké. We hebben hen van in het begin duidelijk gemaakt dat we daar begrip voor tonen. We proberen ook om snel – zij het weloverwogen – knopen door te hakken. We nemen elke beslissing in het belang van onze klanten, kandidaten én onze werknemers; en zij hebben nu meer dan ooit nood aan een duidelijke houvast.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Interessante artikels over dit thema
Management
Met welke HR-data ga je best aan de slag?
2 min. leestijd
Management
Bright Plus zet ook online in op een goede klantenervaring
1 min. leestijd
Management
Van goed naar fantastisch: 5 vragen om je leiderschapsvaardigheden op te krikken
4 min. leestijd
Management
Hoe bepaal je je focus na een crisis
2 min. leestijd
Events en trainingen op de agenda
event