Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

5 voordelen als jij de kracht van waardering juist gebruikt

Waardering. Het woord zegt het zelf al: dat is bijzonder veel waard. Iedereen hoort én voelt graag dat wat ze doen geapprecieerd wordt. Daarom heeft het heel wat voordelen wanneer jij als leidinggevende je dankbaarheid toont aan je medewerkers. Tenminste als je dat op de juiste manier doet.

Bright Plus

2 min. leestijd

De waarde van waardering

Een gebrek aan waardering is een voorname reden waarom medewerkers hun job verlaten. Onderzoek van The London School of Economics toont zelfs aan dat waardering voor de meeste medewerkers een betere motivator is dan financiële stimulansen1. Alsof gelukkige medewerkers die lang aan boord blijven geen reden genoeg zijn om wat vaker een spreekwoordelijk schouderklopje uit te delen, heeft waardering tonen ook deze 5 voordelen voor je team.

 

 

 

 

 

1. Meer wederzijds vertrouwen

Je waardering tonen creëert een groter gevoel van wederzijds vertrouwen tussen jou en je medewerkers. En wanneer je als leidinggevende vertrouwen uitstraalt doe je aan empowerment. Je geeft je mensen de mogelijkheid om zich te ontplooien, om van begin tot einde hun schouders onder een project te zetten en om zich oprecht betrokken te voelen.

2. Een groter geluksgevoel

Medewerkers die zich oprecht gewaardeerd voelen, zijn gelukkiger in hun job. Dat is niet alleen goed nieuws voor die medewerkers zelf, maar ook voor jou als leidinggevende. Want hoe groter de jobtevredenheid, hoe groter ook de productiviteit van je mensen. En dat vertaalt zich rechtstreeks in betere resultaten en dus meer winst.

3. Een betere mentale gezondheid

Mensen hebben van nature nood aan erkenning en waardering. Wanneer ze die krijgen, heeft dat een positief effect op hun mentale gezondheid. Dat resulteert in jouw organisatie in minder ziekteverzuim en lagere absentiecijfers, twee zaken die een grote kost kunnen zijn.

4. Meer intrinsieke motivatie

Een medewerker die zich geapprecieerd voelt, komt vanzelfsprekend met een beter gevoel werken. Met andere woorden: het vergroot de intrinsieke motivatie. In tegenstelling tot extrinsieke motivatie zoals loon, bonussen, targets of promoties draait dat soort motivatie niet om wat je krijgt, maar wat je wil. Intrinsieke motivatie zit dus aan de binnenkant en is heel persoonlijk. Het is de motivatie die van nature in je medewerkers aanwezig is, omdat ze diep vanbinnen een specifiek doel willen bereiken en zaken nastreven waaraan ze belang hechten. Die persoonlijke drive leidt tot een groter gevoel van betrokkenheid en zorgt ervoor dat je medewerkers dag in, dag uit met bakken energie op de werkvloer verschijnen.

5. Een betere sfeer

Waardering is een geschenk dat blijft geven. Wie zich gewaardeerd voelt, heeft meer aandacht voor anderen en wil dat fijne gevoel ook delen met collega’s. Dat werkt bevorderlijk voor de sfeer en zorgt ervoor dat medewerkers elkaar inspireren en motiveren om samen naar een gemeenschappelijk doel te streven.

En hoe dan?

Je appreciatie tonen doe je niet met een routineuze one-size-fits-all strategie. De echte kracht van waardering zit in de authenticiteit, individualiteit en bedachtzaamheid ervan.

Ook heeft het niet per se te maken met geld, cadeaus of uitstapjes. Hoewel dat leuke extraatjes kunnen zijn, toon je oprechte waardering vaak beter met een gericht en welgemeend schouderklopje, een moment van publieke erkenning, het bieden van nieuwe opportuniteiten en verantwoordelijkheden, inspraak en positieve feedback. Op die manier wordt appreciatie tonen een langetermijnvisie en speel je echt in op de kracht van waardering.

1Besley, T. & Ghatak, M. (2017). The Evolution of Motivation. Geraadpleegd via https://www.lse.ac.uk/marshall-institute/assets/Documents/ESS-2017-papers/Besley-Ghatak-EvolutionofMotivation.pdf